American students 101 - Reisverslag uit Albany, Verenigde Staten van Femke Vries - WaarBenJij.nu American students 101 - Reisverslag uit Albany, Verenigde Staten van Femke Vries - WaarBenJij.nu

American students 101

Blijf op de hoogte en volg Femke

22 Januari 2016 | Verenigde Staten, Albany

Als ik ooit de kans zou krijgen om een boek te schrijven met tips voor mensen die naar een Amerikaanse universiteit willen gaan, zou dat het meest dunne boek EVER worden.
Als je er echt bij wil horen hier en wil lijken op een echte "local", is het enige wat je hoeft te doen: NIET TE VEEL MOEITE, en dan vooral als het gaat om kleding.

Om dit iets te verduidelijken zal ik een korte samenvatting geven van mijn impressies van de Amerikaanse studenten tijdens mijn eerste dagen hier: begint je les voor 10 uur? PYJAMA AAN NAAR SCHOOL. Afgesproken met vrienden om te gaan avondeten in een van de "Quads" -gebouwen waar leerlingen wonen-? PYJAMA NAAR DE DINING HALL. Boodschappen doen? PYJAMA AAN NAAR DE SUPERMARKT.
Het zou me niets verbazen als ze hier meer verschillende soorten pyjama's hebben dan "normale" setjes kleren.
Elke dag voel ik me mega overdressed en fancy, terwijl ik gewoon een casual shirtje en een spijkerbroek draag!

Naast het dragen van pyjama's, wat overigens niet elke student doet, is het me opgevallen dat de studenten hier echt heel veel eten.
Terwijl ik 's ochtends een bescheiden kommetje yoghurt met besjes eet, hebben zij al een bak scrambled eggs, pancakes met siroop, french toast en melk met cereals op. Bij de lunch hou ik het bij een salade of wat brood met smeersel, terwijl de Amerikaanse studenten al drie burgers en twee grote borden patat ophebben. En 's avonds is het helemaal een groot eetfestijn!

Als ik even niets te doen heb, vermaak ik me door simpelweg te kijken naar de mensen die langskomen. Net zoals tijdens mijn lessen. Ik volg twee lessen die vallen onder de sector "Education": "Teaching in Urban Schools" en "Positive Youth Development". In die twee klassen zie je weinig jongens, in totaal ongeveer vijf. Daar tegenover staan ongeveer 55 meisjes die deel uitmaken van die twee klassen.
Daarnaast volg ik "Psychology of Human Sexuality", een klas over seks en de geschiedenis daarvan. Ik heb dit gekozen omdat ik dacht dat dit onderwerp een taboe was in Amerika en ik was benieuwd hoe ze dit onderwijzen daar. Turns out, het is niet zo'n taboe en ze zijn er misschien nog wel meer open over dan in Nederland!
Daarnaast volg ik twee lessen die speciaal gevormd zijn voor internationale studenten: "The Freshman Year Experience" en "Focus-Lit Theme, Form, or Mode". De eerste gaat vooral over hoe je je kan voorbereiden op een nieuwe omgeving en de culture shock (studenten in pyjama's) en de tweede gaat over de Amerikaanse cultuur en manieren van schrijven en lezen.

Dat brengt me op nog een groot verschil tussen Amerika en Nederland. Hier volg ik vijf lessen, wat betekent dat ik meer vrij ben dan in de lecure halls zit. Toen ik dat aan een van mijn professors vertelde, zei ze: "WOW, five classes? That must be tough!"
In Nederland heb ik de uren die ik hier in vijf dagen heb, in twee dagen. Ik weet niet precies wat ik nou fijner vind, maar nu heb ik iniedergaval tijd tussen mijn lessen door om de campus te verkennen.

Over een paar uur begint ons eerste echte weekend hier. Naast huiswerk en studeren hebben we natuurlijk ook wat momentjes van ontspanning ingepland. Vriendschappen zijn aan het ontstaan en nu al vind ik dat de tijd vliegt!
Het eerste tripje naar New York City wordt geboekt en onze kamer voelt al als thuis, maar dat zal ik de volgende keer laten zien!

Nu gaan we lekker lunchen en genieten van de Amerikanen om ons heen die zich volproppen met burgers en frietjes!

  • 22 Januari 2016 - 20:03

    Edwin:

    qua eetgewoontes zou ik me er prima thuisvoelen

  • 22 Januari 2016 - 21:48

    Anita:

    Hallo Fem,
    Nooit geweten dat jij zo leuk kunt schrijven.
    Super om te lezen!!!
    Heel veel plezier en ook wij zullen op Niels passen.:)
    Groetjes van Fons en Anita.


  • 22 Januari 2016 - 23:16

    Carmen :

    Schatje, wat leuk dat je het zo naar je zin hebt! Ik zou het wel eens willen zien die pyjama's hahaha! Ik kan niet wachten op de foto's! Nog 1 keer= alleen een beetje sla is niet genoeg en je moet goed eten, want ik ken jou hahaha! Geniet ervan, maar kan niet wachten tot je thuis bent!

  • 23 Januari 2016 - 09:53

    Wilma Kok:

    Hoi Femke,
    Gaat wel goed daaro en die fashion chicks vallen dus mooi door de mand:)
    Geniet ervan en dat eten....we zullen t na 4 maand wel zien!
    Groetjes Kokkies.
    PS Niels zal zich nog wel vermaken; nog niet gezien op de koffie:)

  • 23 Januari 2016 - 10:57

    Esther:

    Femke, wat schrijf je leuk!
    Ik lees t voor aan de jongens en zelfs Kees luistert met grote ogen.
    We kijken uit naar t volg stukkie
    geniet lkkr daar

  • 23 Januari 2016 - 14:24

    Fons ( Vader Van Je Weet Wel):

    hai, mooi stukkie man .Ga zo door! Ps sneeuwt ut al of valt 't mee

    Veel succes en tot horens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Albany

Femke

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 17183

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 25 Mei 2016

Minor in het buitenland

Landen bezocht: